Lifestyle

Jaké předměty by se ve škole měly vyučovat

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli existuje nějaký školní předmět, který by vám chyběl? Je pravda, že většina z nás nosila do školy plnou aktovku učení a popsala stovky sešitů, ale využíváme všechny získané informace i v reálném životě? Nechybí ve škole některé z předmětů, které bychom jako starší opravdu ocenili?

Sebeláska aneb mít se rád

Pamatujete si dobu, kdy jste byli malí a vstávali s pocitem, že se těšíte na kamarády a na své hračky? V této době, kdy jsme často vybíhali se školním batohem na zádech, těsně před začátkem školy, jsme neřešili, jak kdo vypadá, co se nosí nebo kolik kdo váží. Měli jsme se rádi, bezpodmínečně a bez ale. Následně přišly roky, kdy se začalo řešit oblékání, vzhled a každá odlišnost byla špatná. Nebylo by zajímavé, kdyby ve škole existoval předmět, který by nás učili sebelásce a ve spokojenosti sám se sebou by nás udržel třeba navždy?

Pyramida potřeb

Slyšeli jste o Maslowově pyramidě potřeb? Tato teorie vznikla v roce 1943 a popisuje pět základních lidských potřeb, díky kterým by byl náš život šťastný a naplněný. Pokud by existoval předmět ve škole, kde by si každý tuto pyramidu nakreslil, rozebraly by se jednotlivé potřeby a pracovalo na jejich dosažení, mnoho věcí by bylo v životě snadnější. Schválně si tuto pyramidu zkuste zakreslit sami a zamyslete se, která z vašich potřeb je zanedbávaná.

Vztahy a sexuální výchova

Ještě v době, kdy neexistovali zdravé batohy s ergonomickými prvky a do školy se běhalo s klasickou aktovkou, vyučovala se rodinná výchova. V osnovách byla často vedena i sexuální výchova, která se však ve škole zmínila jen okrajově. Moderní doba si však žádá krok kupředu, bylo by tedy na místě zavést předmět, který by se dotýkal nejen podrobností o pohlavním životě, ale také vztahů. Podobný předmět by se dal spojit s psychologií, tréninkem asertivity a učení tolerance i komunikace.

Finanční gramotnost

Zajímavým předmětem by byla i finanční gramotnost. Neučila by se v něm jen matematika, ale všeobecný přehled o financích. Náplní by byla témata, kolik, co stojí, jak se naučit vážit si peněz a zjistit jejich hodnotu. Každý žák by si mohl vyzkoušet tvorbu základního rozpočtu rodiny, aby věděl například váhu svého kapesného. Skvělým příkladem by bylo také zjistit, kolik stály například školní pomůcky, a to včetně penálu, sešitů a učebnic i školního batohu pro prvňáčky. Finanční gramotnost by mohla vést k eliminaci budoucích problémů s penězi a následným zadlužováním.