Tipy a rady

Na co si dát pozor při koupi ojetého karavanu a obytného vozu?

Pokud byste si rádi pořídili „motorizovaný dům na kolech“, ale na nový karavan nemáte finanční prostředky, nezoufejte. Vedle časově omezeného pronájmu je tady totiž ještě jedna, velice lákavá možnost – starší přívěs či obytňák z bazaru. I ten však přináší možná úskalí, na která jsme se zaměřili v tomto článku. Poradíme vám, na co si dát při koupi ojetiny „z druhé ruky“ pozor.

Hned na úvod podotýkáme, že kdo se chce vyhnout potenciálním problémům, volí prověřený bazar karavanů. Prodejce s dobrým jménem razí prozákaznický přístup a jde mu o spokojenou klientelu.

Doklady

Základem je prověřit, zda jsou v dokladech uvedeny správné údaje, a zda odpovídají fyzickému stavu karavanu. Zaměřte se především na to, jestli jsou v technickém průkazu správně uvedeny VIN, údaje o typu motoru, celkové a užitečné hmotnosti, pneumatikách, počtu míst a nástavbě – a zda se tyto údaje shodují s údaji uvedenými na předmětných částech vozu.

Platnost dokumentů

Dále je nezbytné ověřit, zda má karavan nebo obytný vůz platnou STK, emise, revizi plynu a elektroinstalace. Jejich případnou absenci sice můžete dodatečně vyřešit na vlastní náklady, ale měli byste si toho být dopředu vědomi a vytěžit z toho slevu na kupní ceně.

Technický stav

Klíčový je stav, v jakém se karavan nachází. Pokud se v segmentu příliš neorientujete, vezměte si s sebou do bazaru profesionálního automechanika. Co se vnějšího technického stavu týče, zajímejte u karavanů, resp. obytných vozů zejména o stav:

  • motoru a převodovky
  • nájezdové i ruční brzdy
  • oleje a provozních kapalin (dobu od poslední výměny, zda někde neuchází apod.)
  • rozvodů (dobu od poslední výměny)
  • oken, dveří a lišt (těsnost, zda nejsou poškrábaná, prasklá atd.)
  • karoserie a ostatních nosných částí (zda nereznou, popř. nejsou jinak viditelně poškozené)
  • laku (zda se neliší odstíny a vrstvy na jednotlivých dílech)
  • řízení (zda netáhne na jednu stranu, podezřele nevrže, při jízdě necítíte rány do volantu atd.)
  • pneumatik (zda jsou rovnoměrně opotřebované, staré max. 6 let, mají zákonem předepsaný vzorek).

Stav vnitřních částí

Pořádně si „prolezte“ interiér a věnujte pozornost především stavu:

  • nábytku (čalounění, dýhy atd.)
  • přístrojů,
  • toalety a odpadu
  • podlahy (zda není prošlapaná)
  • elektroinstalace.

Na stavu interiéru záleží více než si myslíte. Zánovní kousky najdete u BURIMEXU. | Foto: karavany.burimex.cz

Příslušenství

Ptejte se po servisní knížce a uživatelské příručce. První jmenovaná vám přinese nenahraditelné informace o předchozí údržbě karavanu nebo obytného vozu, díky druhé se zase snadněji seznámíte se všemi technickými vychytávkami vozu.

Rychlostní omezení

V bazaru s obytnými vozy a karavany často narazíte na vozy starší i více než 40 let. Tyto nejenže nebývají v dobré kondici, ale zároveň často umožňují maximální rychlost pouze do 80 km/h, zatímco s moderními modely můžete na dálnicích a rychlostních silnicích uhánět až 130 km/h.