Zdraví

Dodržujte pitný režim! Vaše tělo vám poděkuje

Horké počasí dává tělu pořádně zabrat a nedostatek tekutin může způsobit zdravotní problémy: bolesti hlavy, závratě, nesoustředěnost, nedostatečnou pozornost, zácpu. V horších případech i ucpání žil. Nejohroženější jsou děti a starší lidé.

Kolik vody je dobré během tropických letních dnů vypít, které nápoje jsou vhodné a které ne?

Odborníci se shodují, že nejlepší pro organismus je filtrovaná voda z vodovodu. Střídat ji můžete s lehce až středně mineralizovaná minerálními vodami bez obsahu oxidu uhličitého, kojeneckými vodami, slabým čajem pokojové teploty. Může být ovocný nebo bylinkový, důležité je sledovat doporučení na krabičce. Ne všechny druhy jsou vhodné pro každodenní pití.

Nedostatkem tekutin jsou ohroženy hlavně děti a důchodci

Sáhnout můžete i po čerstvých ovocných nebo zeleninových šťávách bez sladidel. Mohou být ředěné vodou. Doplňkem může být ovoce a zelenina obsahující velké množství vody jako jsou vodní melouny, okurky, rajčata a pod. Naopak nevhodná na pití během veder je káva, která má odvodňující účinky, sycené či slazené nápoje, mléko.

„Příjem tekutin nemá klesnout pod 2 litry, optimální je 2 až 3 litry tekutin, lidé s onemocněním ledvin podle rady lékaře resp. 35-40ml na kilogram váhy, „vysvětluje MUDr. Daniela Balcová, internistka.

Opakované studie potvrdily, že pijeme málo. Dvě třetiny z denního přísunu bychom měli vypít už dopoledne a zbylou třetinu odpoledne. Důležité je nezapomínat brát si vodu s sebou, pokud jdete na delší dobu mimo domu.

Povinnost zabezpečení pitného režimu pro zaměstnance mají i samotní zaměstnavatelé, protože nedostatečný přísun tekutin může nepříznivě ovlivnit pracovní výkon.

„Pitný režim upravuje vyhláška ministerstva zdravotnictví. Momentálně se stále zvyšuje počet zaměstnavatelů, kteří řeší pitný režim i nad rámec svých povinností, jako benefit pro zaměstnance a konkurenční výhodu, „vyjádřil se Peter Ovar, obchodní ředitel společnosti Vaše Slovensko.

K rizikovým skupinám patří zejména:

  • starší lidé nad 65 let,
  • malé děti, hlavně do 4 let

Lékařka upozorňuje, že nedostatečný příjem tekutin může mít pro tělo nepříznivé až fatální následky. „Pokud nepijeme málo, nemusíme mít žízeň. Nedostatek tekutin (dehydratace) se může projevit i bolestmi hlavy, závratěmi, nesoustředěností, nedostatečnou pozorností, únavou, u někoho i zácpou, stoupne puls, klesá tlak, příliš hustá krev a další rizikové faktory, jako dlouhé sezení, onemocnění žil, příp. poruchy srážlivosti mohou vést k ucpání žil, trombóze a ta nás zas ohrožuje plicní embolií, což už je závažné onemocnění, “ říká MUDr. Balcová.

Platí tedy staré známé, že lepší je problémům předcházet, než muset hasit jejich příčiny. V případě, že zapomínáte na doplňování tekutin, zkuste mít u sebe vždy celou láhev s vodou. Snadněji tak zkontrolujete, kolik vody jste během dne vypili.

Štítky